A honosítás terén nem érezhető az ukrán válság
Elhelyezkedése miatt Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében különösen sok az egyszerűsített honosítási eljárás: többnyire az erdélyi területekről érkeznek a kérelmek, az ukrán belpolitikai feszültség még nem érezteti hatását. A régióban 2015 végére 23-24 új típusú kormányablak nyílik, s ezután kerülhet sor az önkormányzatok által finanszírozott ügyintézési pontok kialakítására – mutatta be megyéje közigazgatási helyzetét Vinnai Győző kormánymegbízott a Rádió Orienten.
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 13 járásközpont és 9 járási kirendeltség lesz az új típusú kormányablak-rendszer részese. A kormányhivatal az eddig kijelölt modern, 21. századi ügyintézési helyszínek mellett 1-2 további helyen is tervez kormányablakot – köztük a nyíregyházi vasútállomáson. „A jövő év végéig a megyében 23-24 kormányablak fog nyílni, ezt követően születhet döntés további, önkormányzatok által finanszírozott ügyintézési pontok kialakításáról” – a Rádió Orient műsorában Vinnai Győző kiemelte, az uniós és hazai forrásokból finanszírozott program révén a közigazgatás új civilizációs színvonalat ér el. A kormánymegbízott hozzátette, ezzel megerősödik a jó államba vetett hit, valamint visszaszerezhető a közbizalom.
A járási rendszert kiegészítő települési ügysegédek munkája a megyében leginkább a fehérgyarmati járásban számottevő. A járási alkalmazottak a kérvények helyszíni összegyűjtésével, majd elintézésével időt és pénzt nyernek az állampolgároknak. Vinnai elmondta, az ügyfelek elégedettségét a szemlélet- és kultúraváltás mellett a továbbképzett személyi állomány, továbbá a hosszított nyitva tartás emeli. „Az ügy ura nem az ügyintéző, hanem a polgár, aki el akarja azt intézni” – mondta a kormánymegbízott, hangsúlyozva, a 2013. február 1-jétől Nyíregyházán bevezetett újítás valódi szolgáltató közigazgatást honosított meg.
A Rádió Orient vendége zökkenőmentesnek nevezte a kormányhivatal és a helyi önkormányzatok együttműködését: az ügyintézési pontok többnyire önkormányzati épületekben álltak fel, a szervek között folyamatos az egyeztetés. Az eredményes kooperáció egyik példája a törvényességi felügyelet visszaállítása, az önkormányzatok működésének támogatása. „Kormánymegbízottként 16 hónapon belül az összes megyei polgármesterrel találkoztam, és tájékoztattam őket az államigazgatási rendszer változásairól. Emellett a járási vezetők közéleti szerepükből adódóan rendszeresen részt vesznek a képviselő-testületi üléseken, illetve az önkormányzati rendezvényeken.”
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye elhelyezkedése miatt különösen érintett az egyszerűsített honosítási eljárások kérdésében. Vinnai Győző elmondta, a megyébe többnyire Erdélyből és a partiumi részekről érkeznek – olykor akár szervezetten is. „Jó a kapcsolat a kinti szervezetekkel, sokat segítenek a papírok előkészítésében. Határ menti megyeként fontos feladatunk odafigyelni arra, hogy a nem uniós tagállamokból érkezők megfeleljenek a törvényi feltételeknek, hiszen a magyar állampolgárság ez esetben uniós útlevelet is jelent” – hívta fel a figyelmet az eljárás fontosságára a vendég. Hozzátette, az ukrán belpolitikai feszültségek még nem éreztetik hatásukat a Kárpátalja felől érkező kérelmek számában.
22 éves csúcson van a foglalkoztatottság
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye többnyire az országos listák végén szerepel a foglalkoztatottság terén, azonban a kormánymegbízott bizakodó a javuló statisztikák miatt. 22 éves csúcson van a foglalkoztatottság a megyében – emelte ki a vendég. „Soha nem volt ilyen alacsony a munkanélküliség. A 14-17 százalékos arány ugyan nem jobb az országos átlagnál, azonban folyamatosan zárkózunk fel” – hozzátette, 2013-ban közel 40 ezer embernek adtak munkát közfoglalkoztatás keretében. A kormánymegbízott további pozitívumként a helyi Lego gyár 500 fős bővítését és a megváltozott munkaképességűeket célzó TÁMOP-os program sikereit emelte ki. „A 2013-ban beérkező háromezernyi munkáltatói igényre válaszul a rehabilitációs szakigazgatási szerv kétezer embert közvetített ki.”
Vinnai Győző a jövő tervei közül első helyen a kormányablak program végigfuttatását emelte ki. A kormánymegbízott emellett Magyary Zoltán négypilléres rendszerére hívta fel a figyelmet: a közigazgatás sikeréhez a szervezeti keretek, a személyi állomány, a feladatorientáltság, és a finanszírozás területén kell jól teljesíteni.
Forrás: http://www.orientpress.hu/126097
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése